Thursday, April 8, 2010

Keloid Treatments

Since high school, I'd tried a few stuffs to cure my keloid


1. Silicon gel sheet, seingat I the price range from RM70-90. Gunting dan tampal atas keloid. Cara ini yang paling tak effective, at least for me.


2. Ultrasound Machine. My mother bought this at 3k I think. Kalau di klinik, doctor akan charge RM60 for an hour of usage, jenuh pula nk ke klinik setiap hari. Rasanya cara ni tak berkesan eventhough my mother claimed she can see the difference.


3. Homoepathy Radziah in Shah Alam. Setakat ni homeopathy adalah rawatan termurah tak sampai RM30 sekali pergi dengan ubat sekali. It was quite effective, I think I can feel a slight reduction on the size of my keloid. Dr Radziah suruh I pantang makan ayam bandar dan ikan yang tak bersisik. Tapi sayangnya I rasa ubat homeopathy ni membuatkan najis I bergerigi and kesannya melecet bila buang air. So I stopped.


4. Laser and Steroid Injections. This had been the most effective method ever. I went for this treatment 6 months after I got married and not being able to get pregnant. Laser tidak boleh untuk orang mengandung, just a precaution for the safety of fetus. Sempat la laser and inject for 2 times. Total cost was less than RM500, I think. & then I stopped because I bleed in between my menstrual cycles. Mcm takut la pulak. May be I'll continue selepas I berjaya dapat anak pertama. The last result of my keloid adalah macam gambar sebelum ni. It looks huge but actually it had reduced to 1/2 the original size. Measurement is still the same tapi kempis by 1/2. Agak pedih & bau terbakar masa buat laser ok... Dulu konon-konon nk buat lasik. Tapi lepas buat laser kat keloid ni, takuts ok, kat mata tu...

No comments:

Post a Comment